Rajinnya...

Monday 12 January 2015

Apa itu Kpop?

Beberapa hari ini, kita ada dengar satu berita yang celaka di bumi Malaysia ini. Budak perempuan dipeluk dan dicium oleh artis Korea. Mula-mula, masa cerita ini tengah nak naik, aku ambil berat jugalah. Sebab, gila apa anak gadis Melayu semua nak orang Korea. Aku nak makan apa? Aku bentak dalam senyap. Tapi, cerita ini makan hari jugalah nak naik. Sampailah semalam, sebilangan besar rakan maya aku di Facebook menulis post yang hampir sama. Tajuk sama, 'Anak Gadis Melayu Dicabul Artis Kpop'. Tapi, pengisian dan cara penyampaian berbeza. Ada yang sarkastik, dia bagilah ayat-ayat satira dia yang mcm gampang itu. Terpeluklah, bersangka baiklah. Kepala butoh. 

Sampai pula kepada sahabat yang konservatif. Haaa, yang ini dia bagi guidance berdasarkan dalil-dalil tafsiliah dan pendapat-pendapat yang raajih daripada ulamak muktabar. Ada yang aku sokong dan ada yang aku bangkang.

Kalau diikutkan video yang aku tengok berulangkali, aku tengok budak perempuan itu semua batak, semuanya batak. Mereka ini macam terkesima bila dipanggil untuk naik ke atas pentas dan bersama dengan artis pujaan mereka. Mungkin selama ini mereka cuma jilat poster B1A4 itu. Tetapi, kini angan-angan mereka direalisasikan dengan peluang sekali seumur hidup ini.

Jadi, perempuan ini sembilan nafsu, satu akal. Dalam keadaan yang macam itu, mereka tak dapat berfikir secara rasional. Mereka cuma mengikut nafsu tanpa memikirkan apa yang akan terjadi. Kalau mereka fikir dahulu sebelum buat benda bodoh ini, masharakat Malaysia hidup seperti biasa. 

Tapi, janganlah bersikap kuman diseberang laut nampak, gajah di depan buat buta. Tak bolehlah macam itu. Mereka peluk-peluk di atas pentas, depan orang ramai. Tapi, pernahkah kita fikir pula tentang anak muda kita yang beromen korek puki dalam kereta Satria. Menyambea di hotel-hotel bajet. Kenapa tak ambil serius? 

Sudah tak ambi serius, disalahkan pula Running Man. Apa ni? Umpama Sleeq peluk awek Korea, masharakat Korea marah lantas menyalahkan Senario dengan Cecupak. Fakof la. 

Lastly, mereka mungkin buat dosa. Tetapi mereka beruntung. Orang lain buat dosa peluk budak kampung. Mereka peluk orang Korea. Kau hado? 
Cukup Malang.


Rajah 9: Kim Jong Korp bersama awek di Karpet Merah Festival Filem Korea.







No comments:

Post a Comment