Rajinnya...

Monday 4 May 2015

Buat apa ni?!

Buat apa aku dekat sini? 
Sampai sekarang aku fikir, ada ke fungsi aku dilahirkan ke dunia ini atau sekadar merugikan oksigen? 
Menghabiskan beras mak dengan bapak aku? 
Memenuhkan loji tepi bukit? 
Dengan taik-taik aku? 
Sisa-sisa muntah? 
Atau sisa-sisa air mani yang aku pancut di dalam tandas? 
Adakah hidup aku sekadar itu?

Buat apa aku dekat sini? 
Cari duit sahajakah? 
Kahwin? 
Beromen, sumbat kote aku ke lubang puki bini aku? 
Cari duit menyara bini dengan anak aku? Bina keluarga bahagia?!
Keluarga penduduk dunia yang besar ini pun berperang tak sudah-sudah, inikan pula keluarga yang akan aku bina nanti? 
Apa semua ini?! 
Apa semua ini?!

Buat apa aku dekat sini?! 
Jika pengakhiran aku mati, buat apa aku dekat sini?! 
Adakah hidup ini sekadar mahu menguji diri kau ini kuat atau lemah? 
Atau menguji siapa yang kuat atau lemah? 
Siapa bebas dan tertindas? 
Apa semua ini?! 
Adakah ini yang Tuhan mahu?! 
Apakah ini kesinambungan ajaran Rasul?!

Apa aku buat dekat sini?!
Apa semua ini?!

Kadang aku sudah tidak tertahan untuk hidup di dunia ini,
Tak sanggup juga rasanya aku ingin mencambahkan benih anak untuk hidup di dunia yang penuh penipuan ini,
Kerna aku takut, aku akan dia persalahkan, lahirnya ke dunia ini adalah sebab aku,
Aku takut!

Buat apa aku dekat sini?!
Apa aku buat ini?!

Cukop Malang.









No comments:

Post a Comment